• Inkluzívne vzdelávanie a školský podporný tím

          • Inklúzia / Integrácia

          •  

                 V súčasnom systéme vzdelávania je často skloňovaným pojmom pojem inklúzia. Pedagogickí a odborní zamestnanci sa stretávajú v praxi so situáciami začleňovania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) do bežných škôl. Majú bohaté skúsenosti s realizáciou integrácie vo výchovno-vzdelávacom procese, s tvorbou a využitím individuálnych vzdelávacich programov, s úpravou stratégií výchovno-vzdelávacieho procesu pre správne začlenenie žiaka.

             

                  Integrácia a inklúzia však nie sú synonymá. Nemôžeme si pojem inklúzia, ktorý sa týka zabezpečovania individuálnych potrieb všetkých žiakov, zamieňať s pojmom integrácia, pri ktorom sa úprava podmienok výchovy a vzdelávania týka len integrovaných žiakov

             

                  Tvorba inkluzívneho prostredia a zavádzanie inkluzívneho vzdelávania v škole si vyžaduje v prvom rade zmenu myslenia všetkých aktérov, zmenu spôsobu organizácie, kultúry a prijatých opatrení pre každodennú prax so zreteľom na všetkých žiakov.

             

                  Pod inkluzívnou kultúrou si možno predstaviť:

                 - inkluzívnu klímu v škole,

                - postoje a vzťahy medzi všetkými členmi

                - budovanie hodnotového rámca inkluzívneho vzdelávania (zdroj: Koštrnová, Ustohalová, Verešová).

             

            INTEGRÁCIA V ŠKOLE A ŠKOLEKOM ZARIADENÍ

            INKLÚZIA V ŠKOLE A ŠKOLSKOM ZARIADENÍ

            zamerané na žiaka so zdravotným postihnutím

            zamerané na potreby každého žiaka

            expertíza vykonávaná špecialistom

            expertíza učiteľa s podporou odborných zamestnancov

            špeciálna intervencia

            personalizácia vzdelávania

            benefit pre integrovaného žiaka

            benefit pre každého žiaka

            čiastková zmena prostredia

            celková zmena prostredia

            zamerané na vzdelávanie žiaka so ŠVVP

            zameranie na vzdelávanie a rozvoj všetkých žiakov

            špeciálny program pre žiaka so ŠVVP

            vzdelávací program založený na činnostnom vyučovaní s využitím aktivizujúcich metód pre rozvoj potenciálu každého dieťaťa

            hodnotenie žiaka expertom/učiteľom

            hodnotenie, sebahodnotenie, autoevaluácia školy

                                                                                                  (zdroj: Koštrnová, Ustohalová, Verešová)

             

                                                                                                                        (zdroj: www.aktionmensch.de)